Sticker It giet oan Elfwegentocht
Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Blauwe diesel

Hallo,
Ik heb een Volvo XC60 uit 2012 waar ik blauwe diesel in wil doen. Mijn garage raadt het echter af, maar alleen omdat het hoofdkantoor dat zegt. Als ik daar informeer dan wordt er niet echt een reden gegeven waarom het niet kan of wat er dan precies fout gaat. Of men vergelijkt het met het bijmengen van sla olie. Ik krijg het gevoel dat men het niet weet of onvoldoende getest heeft om een uitspraak te doen. Dit verhindert mij om het uit te proberen. Is het misschien iets om hier ervaringen te delen met het gebruik van deze diesel?

Zo, ondanks waarschuwingen van Volvo Nederland heb ik toch besloten blauwe diesel te tanken. Mijn tank zat nog voor 20% vol met normale diesel en ik heb er 40% blauwe diesel bij gedaan. Ik heb hier bewust voor gekozen; mocht het namelijk direct niet goed gaan dan had ik hem gelijk volgetankt met traditionele diesel.

Mijn eerste ervaring is: de motor draait er mooier op dan op de diesel die ik normaal tank (standaard diesel van de Shell). Met mooier bedoel ik "iets minder rauw". Niet dat die slecht liep op Shell standaard diesel maar bij bepaalde toerentallen (zo tussen de 1600 en 2000 rpm) was die soms wat luidruchtiger. Volgens mijn garage kwam dat doordat bij mijn type motor in deze range over wordt gegaan op een ander inspuitpatroon (minder inspuitingen per cyclus). Ik denk (maar weet het niet zeker) dat door het lagere soortelijk gewicht en betere viscositeit van blauwe diesel deze inspuitingen beter uitgevoerd worden. Het is immers toch steeds het op gang brengen en stoppen van een kleine hoeveelheid vloeistof en dan speelt soortelijk gewicht zeker een rol. (Als er experts zijn die hier meer details van weten dan hoor ik het graag)

Hoe dan ook, de motor loopt er echt heel goed op. Ik heb ook wel eens Shell V-power diesel geprobeerd maar dat loopt nog net niet zo mooi als nu met (de mengvorm van) 1/3 Shell normale diesel en 2/3 Blauw.

Volgende stap is 100% blauwe diesel. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat werken. Ik hou jullie op de hoogte.